Nebuďte ve své marketingové bublině

5. března 2021

Pandemická opatření nás všechny uzavřela do malých bublin. Neopouštíme je a nevytváříme nové. Existuje však bublina, kterou můžeme a měli bychom opustit. Je to ta marketingová.

Při práci v kreativním průmyslu je někdy těžké nenechat se ovlivnit vlastními názory. Existují produkty, témata nebo reklamy, které se nám nelíbí a se kterými se neztotožňujeme. Při tvorbě kreativní reklamy nás však osobní názor nesmí ovlivňovat. Pokud nás rozčiluje hlas zeleného marťana v televizi, musíme se od něj odpojit. Nezáleží na tom, zda jsme marketingoví manažeři, účetní nebo copywriteři. Kreativní reklama je přece vytvářena tak, aby plnila nějaký účel a oslovila všechny, nejen nás.

Na co se tedy v kreativní reklamě zaměřit?

Cílová skupina

Je důležité zasáhnout cílovou skupinu, aby se rozpočet na média nevynakládal zbytečně. Logickou úvahou dojdeme k myšlence, že vlastní názor nás přiblíží názoru cílové skupiny, protože jsme její součástí. Tak tomu ale není. Pokud má produkt určitou cílovou skupinu, je důležité znát její kulturu a preference. Pak jim přizpůsobit celou reklamu. Musíme vědět, čím a kde cílovou skupinu oslovujeme. Zůstat v bublině vlastního názoru není šťastné rozhodnutí.

Hodnoty značky

Bubliny zanecháváme i tehdy, když se snažíme dodržet designové manuály a tón hlasu našich klientů. Každý z nich je totiž jiný, a pokud chceme dodržovat jejich pravidla, musíme často opustit ta svá. Dbáme na to, aby sdělení vyvolávalo ty správné emoce. Ty jsou v reklamě klíčové. Pokud jsme skupina lidí, která nemá ráda kočky, ale cílová skupina má kočky ráda, znamená to jediné. Opouštíme svou bublinu a kočky se stávají základem reklamní komunikace.

Dosažení cíle

Výše uvedené body je obtížné správně pozorovat a vyhodnotit. Vytvořili jsme kreativní reklamu a přejali jsme cizí vkus. Nejtěžší je však odhadnout, zda se nám podaří dosáhnout cílů, které si reklama stanovila. Zde je třeba neustále rozšiřovat naše know-how a sledovat měnící se statistiky a preference trhu. Toho lze dosáhnout pouze s informacemi z relevantních zdrojů.

Jak jsme uvedli na začátku, tvorba kreativní reklamy poněkud připomíná pandemická opatření. Od svého osobního názoru si udržujeme odstup. Vzděláváme se a neustále kontrolujeme statistiky. Žijeme v marketingové bublině. V tomto případě se však opatření uvolňují a my máme možnost svou bublinu opustit. Už jsme tak učinili.

A co vy?

THE END

Nebo ne? Pokud vás článek zaujal a máte dotazy, kontaktujte nás. Sledujte Gang na ponožkách nebo se přihlaste k odběru newsletteru.